6150211615 |
Prevenció de Drogues: Programa Escolar i Familiar Entre Tots |
2016-2017 |
Curs. Primària-Secundària |
|
|
|
20/10/2016 - 26/1/2017 (30 hores) de 16:30h a 19:30h |
|
INS Hug Roger III |
|
c. Joaquim Sostres, s/n (Sort)  |
|
|
Format |
Presencial |
Organització |
Servei Educatiu Pallars
|
| |
|
|
| |
Inscripció |
12/09/2016 - 28/09/2016 |
|
|
Descripció i Metodologia: |
El Programa ENTRE TOTS és un projecte preventiu avaluat que promou les competències personals dels i les alumnes, per evitar l’abús d’alcohol, altres drogues i ludopaties, implicant els principals agents de la comunitat educativa: els mateixos alumnat, les famílies i el professorat.
Es realitza en coordinació amb els Serveis Socials del Consell Comarcal del Pallars Sobirà i l'àrea de joventut.
|
| |
Objectius |
-Introduir el concepte i els principis fonamentals de la prevenció de les drogodependències i conèixer els principals models teòrics que sustenten la prevenció.
-Analitzar les característiques evolutives de l’adolescència, la seva relació amb el consum de drogues i la incidència de la prevenció en aquesta etapa de la vida.
-Reconèixer la importància del paper de l’escola i de la família en la prevenció.
-Aplicar el Programa Entre Tots.
-Experimentar algunes activitats
|
| |
Continguts |
Sessió 1
A. PRESENTACIÓ DEL CURS
1.Qui som els ponents
2.Qui sou els alumnes
3.On som
4.Via de contacte
5.Omplir butlleta d`inscripció
6.Característiques del curs: Horaris, guió del temari, convalidació de crèdits, normativa de l’assistència, hores no presencials, pauses i ús dels serveis del centre.
7.Lliurament de materials
B.INTRODUCCIÓ A LES DROGODEPENDÈNCIES
1.Epidemiologia
2.Percepció social
3.Diversitat de perfils
4.Fenomen global
5.La lluita contra la demanda/oferta
6.Tipus d’intervenció
7.Cercar més informació
Sessió 2
A. LES DROGUES
1. Definició
2. Tipus de consum
3. Classificació:
3.1 Depressores
3.2 Estimulants
3.3 Pertorbadores
B. PRINCIPIS BÀSICS DE LES DROGODEPENDÈNCIES
1. Programes de prevenció: A qui van dirigits
Com es porten a terme
Quan es porten a terme
Què son
2. Principis de prevenció del NIDA (National Institute on Drug Abuse)
C. TIPUS DE PREVENCIÓ
1. Primària, secundària i terciària
2. Universal, selectiva i indicada
3. Comunitària i escolar
D. FACTORS DE RISC I FACTORS DE PROTECCIÓ
1. Personals
2. Familiars
3. Escolars
4. Societat
E. L’ADOLESCÈNCIA, LA FAMÍLIA I L’ESCOLA
1.Característiques de l’adolescent
2.Adolescents i drogues
3.Signes de consum en l’adolescent
4.Fases de consum de l’adolescència
5.Models de família
6.Família i prevenció
7.L’escola d’avui
8.Escola i prevenció
Sessió 3
A. CARACTERÍSTIQUES DEL PROGRAMA ENTRE TOTS
1.Fonaments teòrics
2.Selecció del programa
3.Adaptació i ampliació del programa
B.DIRECTRIUS PER A L`APLICACIÓ DEL PROGRAMA ENTRE TOTS
1.Col·lectiu al que es dirigeix
2.Periodicitat de les sessions
3.Material
4.El paper del professor
5.Metodologia general d’aplicació
6.Tècniques de treball en grup
7.Formació i supervisió del professorat
8.Supervisió especialitzada
C.CRITERIS GENERALS D’ APLICACIÒ PRÀCTICA
D.EL PROGRAMA PER A LES FAMÍLIES
1. Marc conceptual i metodològic
2. Estructura i metodologia d’aplicació
3. Materials
Sessió 4
A.PROGRAMA ENTRE TOTS
1.Unitats didàctiques I, 1r i 2n ESO
2.Unitats didàctiques I, 3r i 4t ESO
B.PROGRAMA ENTRE TOTS
1.Unitats didàctiques II, 1r i 2n ESO
2.Unitats didàctiques II, 3r i 4t ESO
Sessió 5, 6 , 7, 8 i 9:
Experimentació a l’aula
Sessió 10
SÍNTESI I VALORACIÓ DEL CURS
|
| |
Formador/a |
Sònia Font Bigordà
|
| |
Avaluació |
•Satisfacció de les persones en relació amb el disseny i desenvolupament der l’activitat (qüestionari)
•Aprofitament en terme d’aprenentatge dels continguts de la formació treballats. Disseny d’una activitat, proposta didàctica... per aplicar a l’aula.
•Transferència immediata a la pràctica docent dels aspectes treballats a l’activitat formativa. Aplicar a l’ aula una activitat, proposta didàctica,... i retornar la valoració a resta de companys en el marc de la formació.
|
| |
Requisits de certificació |
•Assistència a un mínim del 80% de les hores presencials de la formació
•Avaluació positiva de les tasques individuals i grupals en relació amb l'aprofitament i la transferència immediata
|
| |
E-mail |
c5990111@xtec.cat
|
| |
|
|
Calendari |
Sessió 1 |
dijous |
20/10/2016 |
1630 |
1930 |
Sessió 2 |
dijous |
27/10/2016 |
1630 |
1930 |
Sessió 3 |
dijous |
03/11/2016 |
1630 |
1930 |
Sessió 4 |
dijous |
10/11/2016 |
1630 |
1930 |
Sessió 5 |
dijous |
17/11/2016 |
1630 |
1930 |
Sessió 6 |
dijous |
24/11/2016 |
1630 |
1930 |
Sessió 7 |
dijous |
01/12/2016 |
1630 |
1930 |
Sessió 8 |
dijous |
15/12/2016 |
1630 |
1930 |
Sessió 9 |
dijous |
19/01/2017 |
1630 |
1930 |
Sessió 10 |
dijous |
26/01/2017 |
1600 |
1800 |
|
| |